معدن طلا کوه زر

معدن طلا  کوه زر

محدوده کانسار طلای کوه زر در 180 کیلومتری جنوب شهر مشهد و در 40 کیلومتری شمال غربی شهرستان تربت حیدریه واقع شده است. این معدن با بیش از 17 کیلومتر مربع دربرگیرنده مجموعه ای از زون های کانی سازی بوده که در تمام سطح محدوده رخنمون و گسترش دارند. تاکنون 33 زون کانی سازی شناسایی شده است.

  در سال 1377 گروه زرمهر فعالیت های اکتشافی خود را به صورت سیستماتیک و علمی در محدوده معادن کوه زر آغاز نمود. این اکتشافات به صورت بسیار گسترده و با استفاده از تیم متخصص و مجرب ایرانی انجام گردید که نهایتا در سال 1383 موفق به کسب پروانه بهره برداری این معدن گردید.

پیشینه معدن کاری در این منطقه به قبل از میلاد مسیح بر می گردد که وجود بسیار زیاد آثار معدن کاری قدیمی شامل حفریات معدنی، سرباره های ذوب و باقی مانده های آسیاب سنگی، گواه این ادعاست.

همچنین این شرکت در سایر مناطق کشور مانند محدوده اکتشافی تنورچه و نیز معادن طلای کشورهای همجوار نیز در حال بررسی و دریافت پروانه بهره برداری می باشد.

شمش طلا ۴۰۰ اونس یا 5/۱۲ کیلو وزن دارد و عیار هر شمش طلا ۹۹۵ در هزار است. شمش طلا ابزاری جذاب با استانداردهای بین المللی برای سرمایه‌گذاران است.

با افزایش واردات شمش طلا از مبادی قانونی به کشور و حذف 4 درصد تجمیع عوارض و افزایش ورود قانونی، قاچاق شمش و شمش طلا به صفر نزدیک شده است.

واردات شمش طلا به صورت طلای خام (شمش) از کشورهای روسیه، ترکیه و امارات صورت می گیرد.

از آنجا که واردات شمش طلا از نظر بانک مرکزی هیچ ایرادی ندارد، لذا هرکسی می تواند شمش طلایی را وارد کند، ضمن اینکه این امر نه تنها ضربه ای به اقتصاد کشور نمی زند بلکه به نفع اقتصاد کشور است.

واردات شمش طلا باعث افزایش ذخایر کشور است و بسیاری از ارگانها، واحدهای تولیدی، شرکتهایی که کار صادرات و واردات انجام می دهند، نسبت به واردات شمش طلا اقدام می نمایند.





چیزها می توانند برای مقصودی غیر از آنچه برای آن ساخته شده اند بکار برده شوند!

 (ارسالی از آقای میصم ملکی)


چیزها می توانند برای مقصودی غیر از آنچه برای آن ساخته شده اند بکار برده شوند!

چیزها می توانند برای مقصودی غیر از آنچه برای آن ساخته شده اند بکار برده شوند

Everything changes over time, but the method of trial and error remains the same!

 تابستان بسیار گرمی را گذراندیم. ظهرها تقریبا پیاده روها خالی از عابر بود. گرچه ماشین را در سایه پارک می کردم اما بعد از یک ساعت که درش را باز می کردم تبدیل به یک سونای خشک تمام عیار شده بود. به یاد داستانی افتادم که آلتشولر در ابتدای کتاب «و ناگهان مخترع ظاهر شد!» نقل می کند. آلتشولر می گوید:

"قبل از جنگ جهانی دوم بود. ما در باکو زندگی می کردیم و من کلاس چهارم ابتدایی بودم. در یکی از روزهای اواخر بهار در راه برگشت از مدرسه تعدادی تکنسین و کارگر را دیدم که دور یک ترانسفورماتور بزرگ سیاه برق که روی سکوی آجری بزرگی قرار داشت حلقه زده بودند، با ناراحتی به آن زل زده بودند و سیگار می کشیدند. ارتفاع سکوی آجری بیش از یک متر بود و ترانسفورماتور بالای آن شبیه یک مجسمه ی زمخت و بدقواره نشسته بود. ترانسفورماتور خراب شده بود و کارگرها و مردمی که حالا به آنها اضافه شده بودند منتظر جرثقیل بودند تا آن را پایین بیاورد.

به خانه رفتم و با چراغ نفتی مشق هایم را نوشتم، آن روز و روز بعد و روز بعدترش برق نداشتیم. جرثقیل آن روزها ماشین کمیابی بود و پیدا کردن و آوردنش کار آسانی نبود. تکنسین ها غر می زدند و نمی دانستند چگونه ترانسفورماتور با آن عظمت را پایین بیاورند.

داستان را همین جا نگهدارید. در محله ما مردم معمولا همدیگر را با عنوانی مثل عمو یا دایی صدا می کردند اما کسی در آپارتمان شماره 11 زندگی می کرد که فقط به او کتابدار می گفتند. هر کسی عنوانی داشت اما کتابدار فقط کتابدار بود.

شایعه شده بود که کتابدار قرار است ترانسفورماتور را از روی سکوی آجری پایین بیاورد. آن روز زنگ آخر مدرسه را نرفتم و زودتر برگشتم تا ببینم چه می خواهد بکند و از قضا کاملا به موقع رسیدم. دم در ورودی حیاط پشتی یک گاری پر از یخ پارک شده بود و کارگرها داشتند خالی اش می کردند و یخ ها را کنار سکو می چیدند. باید توضیح بدهم آن زمان یخچال نبود و از بهار تا پاییز گاری های یخ در شهر می گردیدند و مردم از آنها برای استفاده یک روزشان یخ می خریدند. بعد از تهیه انباشتی از یخ کنار سکوی ترانسفورماتور، کتابدار با دقت، سکویی از یخ مشابه سکوی آجری چسبیده به آن ساخت تا دقیقا هر دو سکو هم سطح شدند. بعد به کمک چند کارگر ترانسفورماتور را هل دادند تا از روی سکوی آجری خارج شد و روی سکوی یخی قرار گرفت. از اینجا به بعد کار آسان بود. خورشید کارش را خوب بلد بود فقط باید صبر می کردیم تا یخ ها آب شوند و ترانسفورماتور پایین بیاید. البته کتابدار اطراف سکوی یخی را با پارچه پوشاند تا نرخ آب شدن یخ ها یکسان باشد و ارتفاع سکوی یخی هم سطح کم شود. از آن روز به بعد کتابدار تبدیل شده بود به عمو مایکل که مردم محله ی ما و محله های اطراف او را خوب می شناختند.

آلتشولر می گوید قبل از این تجربه، یخ برای من که سن و سالی نداشتم فقط برای سرد کردن استفاده می شد اما این تجربه نشان داد که یخ می تواند جایگزین جرثقیل شود. ناگهان به ذهنم رسید که هر چیزی می تواند برای مقصودی غیر از آنچه برای آن ساخته شده بکار برده شود اما این ذهن ماست که عادت دارد در قالب های تکراری که با سعی و خطا یاد گرفته عمل کند. روش سعی و خطا ریشه در سال های سال پیش دارد. شاید هم سن بشر باشد. همه چیز در گذر زمان تغییر می کند اما روش سعی و خطا همان است که بود.

 

 

ایران چند معدن طلا دارد؟

ایران چند معدن طلا دارد؟

در حالی طبق گزارش‌های منتشر شده هم‌اکنون تولید سالانه طلا در کشور در خوشبینانه‌ترین حالت حداکثر پنج تن است که قرار است با راه‌اندازی کارخانه زرشوران تا پایان ماه جاری سه تن به تولید طلای کشور افزوده شود که با این حساب مجموع تولید طلای ایران در آینده نزدیک به حدود هشت تن خواهد رسید.

با وجودی که ایران جزو کشورهای مطرح در زمینه تولید طلا محسوب نمی‌شود و به گفته رییس اتحادیه طلا و جواهر، کشورمان رتبه 54 تولید طلا را در جهان در اختیار دارد اما سرمایه‌گذاری در معادن طلای ایران طی چند سال گذشته همزمان با رشد قیمت جهانی طلا، روند رو به رشدی را نشان می‌دهد.

معدن طلا

طبق آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت حدود 15 معدن طلا در ایران وجود دارد که از این تعداد 12 معدن فعال و سه معدن غیرفعال هستند.

هم‌اکنون اکتشافات طلا در بیشتر استان‌های کشور از جمله آذربایجان شرقی و غربی، کردستان، کرمان، خراسان رضوی و جنوبی، اصفهان، یزد، مرکزی، قم و همدان در دست اجرا بوده و به گفته سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور حجم ذخایر قطعی و احتمالی طلای کشور نیز بالغ بر 320 تن می‌شود.

رییس اتحادیه طلا و جواهر نیز عنوان کرده که استان‌های تهران، اصفهان، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی چهار قطب تولید طلای کشور محسوب می‌شوند.

رییس سازمان زمین شناسی نیز خرداد امسال خبر داد که تا پایان برنامه پنجم توسعه هدف‌گذاری شده که به تولید سالانه پنج تن طلا برسیم اما توقع ما رسیدن به تولید 27 تن است. به گفته وی افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی باعث اقتصادی شدن فعالیت‌ها در معادن و ذخایر طلای کشور شده است. در همین حال قرار است تا پایان ماه جاری طرح تجهیز معدن و احداث کارخانه طلای زرشوران که از آن به بزرگترین کارخانه طلای کشور یاد می‌شود راه‌اندازی شود.

طبق اعلام سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) بهره‌برداری از این طرح با تاخیری چهار ساله مواجه شده است. تا پایان شهریور امسال پیشرفت فیزیکی این طرح به 84 درصد رسید و ظرفیت تولید آن نیز به سه تن در سال افزایش یافته است. این در حالی است که در ابتدا ظرفیت تولید این طرح یک تن هدفگذاری شده بود.

مجری طرح تجهیز معدن و احداث کارخانه طلای زرشوران نیز با اشاره به اینکه پیشرفت فیزیکی این طرح هم‌اکنون به بیش از 90 درصد رسیده است، گفته که با راه‌اندازی این طرح سالانه علاوه بر تولید سه تن طلا ، یک تن و 250 کیلوگرم نقره و 500 کیلوگرم جیوه تولید خواهد شد.به گفته حسینقلی قوانلو با افتتاح این کارخانه علاوه بر اشتغال مستقیم برای 176 نفر در کارخانه و 100 نفر در بخش معدن، پیش‌بینی می‌شود میزان اشتغال غیرمستقیم آن حدود 10 برابر ارقام یاد شده (در مجموع حدود 2600 نفر) باشد.

رییس سازمان زمین شناسی نیز خرداد امسال خبر داد که تا پایان برنامه پنجم توسعه هدف‌گذاری شده که به تولید سالانه پنج تن طلا برسیم اما توقع ما رسیدن به تولید 27 تن است. به گفته وی افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی باعث اقتصادی شدن فعالیت‌ها در معادن و ذخایر طلای کشور شده است. در همین حال قرار است تا پایان ماه جاری طرح تجهیز معدن و احداث کارخانه طلای زرشوران که از آن به بزرگترین کارخانه طلای کشور یاد می‌شود راه‌اندازی شود

وی افزود: راه‌اندازی سرد کارخانه شروع شده و تا اواخر آذر ماه نیز راه‌اندازی گرم آغاز و کارخانه آماده افتتاح خواهد شد اما به دلیل زمان‌بر بودن فرایند اکسیداسیون، تولید شمش آن تا دو ماه آینده خواهد بود.

تاکنون برای اجرای این طرح 834 میلیارد ریال و 15 میلیون و 200هزار یورو سرمایه‌گذاری شده است. ذخیره اولیه معدن طلای زرشوران حدود 55 تن طلای خالص با عیار میانگین 7.5 پی‌پی‌ام بوده است که با انجام حفاری‌های بیشتر اکنون ذخیره قطعی معدن به 110 تن طلا رسیده و به دلیل افزایش ذخیره، مصوبه یک کارخانه سه تنی دیگر برای توسعه در کنار این طرح اخذ و پروانه بهره‌برداری آن دریافت شده است.

عملیات اجرایی طرح توسعه کارخانه زرشوران از اردیبهشت سال 1393 آغاز می‌شود و با اتمام آن تا نیمه نخست سال 1394 ظرفیت مجتمع زرشوران در مجموع به شش تن طلا، 2.5 تن نقره و یک تن جیوه خواهد رسید. معدن زرشوران در حدود 35 کیلومتری شهرستان تکاب در استان آذربایجان غربی واقع است.

معدن طلا

کشفیات تازه

در ابتدای امسال هم اعلام شد که 15 معدن طلا در کشور کشف شده است. این خبر را  رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور 20 فروردین اعلام کرده بود:کره ای در نشست ستاد اجرایی توسعه معادن آذربایجان شرقی در تبریز با اشاره به اینکه این معادن ثبت شده و دارای پروانه بهره برداری هستند، گفت: 12 محدوه معدنی طلا در کشور فعال و سه محدوده غیرفعال است.

وی با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی در چهار راه معادن فلزی و غیرفلزی کشور قرار دارد، گفت: به تازگی محدوده معدنی با ظرفیت چهار تن طلا در نزدیکی جلفا کشف شده است. کره ای مهمترین محدوده های معدن طلای ایران را ذخایر موته اصفهان، ارغش نیشابور، طرقبه مشهد و زرشوران آذربایجان غربی عنوان کرد.

وی با اشاره به این که محدوده های دیگری با پتانسیل بالای طلا در کشور وجود دارد، افزود: سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در تلاش است فعالیت های اکتشافی خود را گسترش دهد.

رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور با اعلام اینکه از 12 معدن فعال کشور سالانه 2. 5 تن طلا استخراج می شود، گفت: تا پایان برنامه پنجم توسعه این میزان به پنج تن افزایش خواهد یافت.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان

منبع : ایسنا، باشگاه خبرنگاران جوان

کشف ۱۵ معدن طلا در کشور

کره ای در نشست ستاد اجرایی توسعه معادن آذربایجان شرقی در تبریز با اشاره به اینکه این معادن ثبت شده و دارای پروانه بهره برداری هستند، گفت: 12 محدوه معدنی طلا در کشور فعال و سه محدوده غیرفعال است.
باشگاه خبرنگاران: رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی گفت: 15 معدن طلا در کشور کشف شده است. 
 
کره ای در نشست ستاد اجرایی توسعه معادن آذربایجان شرقی در تبریز با اشاره به اینکه این معادن ثبت شده و دارای پروانه بهره برداری هستند، گفت: 12 محدوه معدنی طلا در کشور فعال و سه محدوده غیرفعال است. 
 
وی با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی در چهار راه معادن فلزی و غیرفلزی کشور قرار دارد، گفت: به تازگی محدوده معدنی با ظرفیت چهار تن طلا در نزدیکی جلفا کشف شده است. کره ای مهمترین محدوده های معدن طلای ایران را ذخایر موته اصفهان، ارغش نیشابور، طرقبه مشهد و زرشوران آذربایجان غربی عنوان کرد. 
 
وی با اشاره به این که محدوده های دیگری با پتانسیل بالای طلا در کشور وجود دارد، افزود: سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در تلاش است فعالیت های اکتشافی خود را گسترش دهد. 
 
رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور با اعلام اینکه از 12 معدن فعال کشور سالانه 2. 5 تن طلا استخراج می شود، گفت: تا پایان برنامه پنجم توسعه این میزان به پنج تن افزایش خواهد یافت.

معدن طلای ساریگونی قروه به بهره‌برداری رسید

با سرمایه‌گذاری 500 میلیون دلار
معدن طلای ساریگونی قروه به بهره‌برداری رسید / آغاز عملیات ساخت کارخانه شمش طلای قروه
خبرگزاری فارس: معدن طلای ساریگونی شهرستان قروه ظهر با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و سفیر کشور قزاقستان ظهر امروز به بهره‌برداری رسید و عملیات ساخت کارخانه شمش طلای این معدن نیز آغاز شد.
خبرگزاری فارس: معدن طلای ساریگونی قروه به بهره‌برداری رسید / آغاز عملیات ساخت کارخانه شمش طلای قروه

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، برای بهره‌برداری از این معدن و احداث کارخانه تولید شمش طلا، 500 میلیون دلار سرمایه‌گذاری توسط سرمایه‌گذاران ایرانی و قزاقستانی به صورت مشترک صورت گرفته است.

عملیات اکتشاف این معدن از سه سال گذشته به اتمام رسیده و با جذب سرمایه‌گذار قرار است تا 18 ماه آینده به بهره‌برداری برسد.

ظرفیت این کارخانه 16 میلیون و 800 هزار تن ذخیره معدنی است که در هر تن 1.024 گرم طلا استحصال می‌شود.

بهره‌برداری از این طرح زمینه اشتغالزایی بیش از دو هزار نفر از مردم این استان را به صورت مستقیم و غیرمستقیم فراهم می‌کند.

گفتنی است؛ معدن طلای ساریگونی(داشکسان) در جنوب شرقی استان و در شهر قروه قرار گرفته است، این پهنه کانی مستقر در عمق زمین همچنان ادامه دارد و وسعت منطقه مورد اکتشاف 16 کیلومتر مربع و افراد مورد نیاز طرح از روستاهای داش کسان، بهارلو و نای‌بند تأمین می‌‍‌شوند.

انتهای پیام/غ20